Webdesign trendy na rok 2015

Vloženo: 09.09.2015

Webdesign v posledních letech prošel řadou změn. Pojďme se podívat, jaké změny se týkají letošního roku 2015.

Upřednostnění písma před grafikou

V dnešní uspěchané době lidi často nechtějí nebo nemají čas číst veškeré texty na webu. Proto je důležité nastylovat texty tak aby návštěvník stránky mohl nejprve letmo proletět a přečíst si jen to co ho zaujme. Na základě toho se začali maximalizovat nadpisy. Zároveň se začali používat nestandartní fonty, ne jenom Arial, Tahoma, Times New Roman aj. Tyto fonty můžete např. nalézt na Google Webfonts. Při výběru je důležité zaškrtnout ve výběru „Latin Extended“, to vám vybere fonty s diakritikou. Pzn.: Pokud zadáte do ukázkového textu „Příliš žluťoučký kůň úpěl ďábelské ódy“, tak se vám zobrazí ukázky písem, kde jsou obsažené háčky a čárky u nejpoužívanějších českých znaků.

Flat design (plochý design)

Tak jak se dříve používaly barevné odstíny, přechody, stíny, kulaté rohy apod., tak tohle se již vypustilo a nastává doba „Flat design“. Typickým rysem pro Flat design je jednoduchost, ostré hrany objektů, jednolité barvy, zvětšují se fonty, minimalizují se texty.

Výhody

  • Rychlé načítání stránky
  • Přehlednost a moderní vzhled
  • Cross-browser - fungování stránek tak, že se požadované informace zobrazí i na starších prohlížečích i když některé funkce nejsou v prohlížeči podporované

Nevýhody

  • nelze použít pro všechny obory (někde se prostě flat design nehodí)

Pokud se chcete inspirovat, podívejte se na galerii flat designu http://fltdsgn.com/

Responzivní web

O responzivním designu jsem psal již minule, takže nyní jen v kostce. Responzivní web umožňuje stránky zobrazit v mobilu, tabletu, notebooku, počítači tak aby se obsah přizpůsobil danému zařízení a návštěvník měl jednodušší prohlížení stránky bez jakéhokoliv roztahování a zužování stránky. Celý článek si můžete přečíst zde nebo na našich Facebookových stránkách.

Video a obrázky přes celou obrazovku

Internet je nyní čím dál tím rychlejší a je téměř v každém zařízení. Proto je možné si dovolit například přidat velkou fotku nebo vlastní video třeba na titulní stranu nebo na pozadí stránek. Díky příslušným technologiím a kompresi dat vše běží hezky a svižně. U mobilních zařízení, kde se předpokládá datové připojení, se toto zobrazení může schovat.

Parallax

Parallax je technika, kdy se obrázky v popředí pohybují jinak, než obrázky v pozadí nebo naopak. Web tak získá zajímavý efekt. Pro představu se můžete podívat na seznam parallax webů.

One Page Lyout (Jednostránkový web)

Celý obsah je na jediné stránce. Návštěvník tak nemusí proklikávat mezi jednotlivými stránkami, ale jen scrolluje stránku. Zpravidla horní nebo boční menu jde pořád vidět, aby mohli uživatelé překliknout na jinou stránku bez scrollování zpět nahoru. Můžete se pro inspiraci podívat na galerii one page webů.

Nevýhodou je obtížná optimalizace pro vyhledávače.

Ikony

Trendem se stalo používání ikon a to jak s textem tak bez něho, obzvláště když se stránky přizpůsobují mobilnímu zařízení, kde je toho místa méně. Spousta ikon už mají návštěvníci zažité a vědí přesně, co znamenají. Příkladem toho může být navigační menu, domeček místo textu „Home“, lupa místo textu „hledat“, atd., nebo jen ikonou upoutat pozornost na určitou část stránky. U nás používáme FontAwesome. Ikony vypadají elegantně.

Ghost buttons (Průhledné tlačítka)

Pod tímto názvem jsou ukryty takzvané call-to-action buttony, což jsou transparentní orámované tlačítka, které nabádají návštěvníka na toto tlačítko kliknout. Dodávají webu elegantní nádech často v kombinací s tzv. hover efektem. Znamená to, že pokud najedete na tlačítko myší, tak se buď zvětší, nebo změní barvu.

Card (Dlaždice)

Dlaždicový systém co používá např. Pinterest nebo také Windows 10 je zobrazení informací ve sloupcích. Je vhodný pro weby s větším množstvím fotek. Dává tak možno zobrazit spoustu informací na jednom místě.

Google maps

Skvělým způsobem, jak návštěvníkům zobrazit užitečné informace je pomocí mapy od Google. Tuto mapu je možné následně vložit do svých stránek. Mnoho internetových stránek tento způsob využívá. Využití API funkcí map je nesčetné.

Závěrem

Jednotlivé prvky na webu se stále mění a nikdo přesně neví, jakým směrem se design webu bude ubírat. Nicméně ale platí, že méně je stále více. Není proto důležité návštěvníka zahltit informacemi ale zaujmout ho a přimět ho aby se na vaše stránky opět vrátil.

Zpět na seznam